ما أجمل الانسان الذى يتألم ولا يتكلم ؛ ويبكى ولا يصرخ ؛ويحب ولا يجرح

الثلاثاء، 29 أبريل 2008

ماذا أقول (نزار قبانى)

ماذا اقول له لو جاء يسألنى
ان كنت أكرهه أو كنت أهواه
ماذا أقول أذا راحت اصابعه
تلملم الليل عن شعرى وترعاه
وكيف اسمح ان يدنو بمقعده
وأن تنام على خصرى زراعاه
غدا اذا جاء اعطيه رسائله
ونطعم النار احلى ماكتبناه
حبيبتى !هل انا حقا حبيبته
وهل اصدق بعد الهجر دعواه
اما انتهت من سنين قصتى معه
ألم تمت كخيوط الشمس ذكراه
أما كسرنا كؤوس الحب من زمن
فكيف نبكى على كأس كسرناه
رباه أشيائه الصغرى تعذبنى
فكيف أنجو من الاشياء رباه
هنا جريدته فى الركن مهمله
هنا كتاب معا ....كنا قرأناه
على المقاعد بعض من سجائره
وفى الزوايا.... بقايا من بقاياه
مالى احدق فى المراه أسألها
بأى ثوب من الاثواب ألقاه
أأدعى اننى اصبحت اكرهه
وكيف أكره من فى الجفن سكناه
وكيف اهرب منه ؟أنه قدرى
هل يملك النهر تغيرا لمجراه
أحبه .. لست ادرى ما أحبه به
حتى خطاياه ماعادت خطاياه
الحب فى الآرض بعض من تخيلنا
لو لم نجده عليها ؛لاخترعناه
ماذا أقول له لو جاء يسألنى
ان كنت أهواه ؛إنى ألف اهواه

بحبكم اوى ؛حبوا بعض لحد المرة الجايه


هناك 3 تعليقات:

none يقول...

حقيقى دى من أروع قصائد نزار قبانى وتسلمى لى يا نونه على القصايد دى ويا ريت تكترى منها وتسلمى على المدونه الرائعه دى.

none يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
كاريزما يقول...

من عونيا يانونى بس احنا كنا عايزين نناقش موضوع الحب الغريب دا اللى فى القصيده وهو فى كده فعلا ولا لاء؛ممكن انى احب حد واكون زعلانه منه اوى وفى نفس الوقت مش قادره انساه واول ما اشوفه انسى جرحه واترمى بين احضانه ؛ماذا أقول له لو جاء يسألنى
ان كنت أهواه ؛إنى ألف اهواه
ممكن اقوله كده
مستنيه ردكم ممكن يحص ولا لاء